Тема . Прикметники протилежні за
значенням. Узагальнення знань учнів за темою
„Слова, які називають ознаки предметів”.
Мета . Узагальнити знання учнів про
прикметник: закріпити вміння ставити запитання
до назв ознак предметів, встановлювати
зв’язки між прикметниками та іменниками, змінювати за зразком „один-багато”; удосконалювати
вміння добирати до прикметників слова протилежні за значенням, збагачувати
словниковий запас учнів; розвивати мовлення, вміння аналізувати; виховувати
старанність, уважність.
Обладнання . Предметні малюнки (лисиці, зайця, вовка, ведмедя,
колобка),
картки для
групової роботи, роботи в
парах, мікрофон.
Хід уроку
І. Організація класу.
Чи почули ви дзвінок?
Він покликав на урок.
Ви його усі чекали,
Все давно приготували.
Тож девіз тепер згадаймо
Будем добре працювати,
Щоб грамотно слова писати.
Та, щоб мову свою рідну
Краще за всіх знати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Сьогодні до нас завітали герої із казки і не просто так, а принесли із
собою цікаві завдання.
- І тільки тоді, коли виконаємо всі завдання,
дізнаємося, з якої вони казки.
- Діти, а ви хочете дізнатись, хто
завітав першим до нас сьогодні на урок?
- Тоді відгадайте загадку. Слайд
2
Влітку носить сіру шубку,
Взимку – білого кожуха.
Сліди вправно замітає,
Як полювати – добре знає. (Лисиця) Малюнок лисички Слайд
3
- Які слова допомогли вам здогадатись, хто це?
- Що означають ці слова? (Ознаку
предмета)
- На які питання відповідають слова,
що означають ознаку предмета
(Який? Яке? Які?)
- Що це за частина мови?
(Прикметник)
ІІІ. Повідомлення теми і мети
уроку.
- Сьогодні на уроці ми з вами узагальнимо свої
знання про прикметник.
- Але Лисичка мені підказує, це ще не все. Ще
будемо на уроці мати роботу із словами, але якими, дізнаємося із гри «Скажи навпаки». Слайд 4
- Що можете сказати про ці
пари слів? (Слова протилежні за значенням. Антоніми)
- Хто був уважний. Сьогодні уже звучали слова –
протилежні за значенням. Назвіть. (Влітку – взимку)
ІV. Повторення вивченого матеріалу.
1. Робота в зошитах
1) Каліграфічна хвилинка.
- Урок почнемо без зупинки з каліграфічної
хвилинки
- Але щоб розпочати роботу над завданнями, які
чекають нас від казкових героїв, ми повинні отримати від Лисички перепустку:
показати, що ви вмієте каліграфічно писати.
Слайд 5
- Ой, хто це порозкидав слова ? А це, напевно, Лисичка
пробігла, хвостиком махнула і розсипались слова.
- Допоможіть мені зібрати склади і скласти слова. (Пухкий, похмурий, праця)
- Прочитайте , які слова утворилися.
- Якою буквою вони починаються?
- Покажемо Лисичці, як ми каліграфічно пишемо літеру П п (пе) Слайд 6
(Діти пишуть)
- Якби ми групували у групи , яке слово було б зайве? (Праця)
- Чому? (Це іменник, бо відповідає на питання що?)
- Як одним словом назвемо решту слів?
(Прикметники)
- Чому? (Бо відповідають на питання який?)
- Запишіть каліграфічно ці слова . (На дошці)
- У вас на партах лежать сніжинки і хмаринки, а на них записані речення.
- Поширте ці речення словами із каліграфічної хвилинки.
Падав сніг. Сьогодні день. Слайд 7
Падав пухнастий сніг. Сьогодні
похмурий день. Слайд 8
- Отже, за допомогою прикметників ми поширюємо речення.
Перепустку ми отримали і попереду нас чекають
зустрічі з героями з казки.
2 . Перша зустріч, зустріч із
Зайчиком.
- Яке ж завдання нам приготував Зайчик. (Відкриваю)Слайд 9
- Вам потрібно визначити ряд слів, які називають ознаки предметів.
А) квітка, поле, день
Б) жовте, морозний, червона.
- Чому другий рядочок? (Бо
слова відповідають на питання яке? який? яка?)
- До слів першого рядка підберемо ознаку із другого рядка. Прочитайте утворені
словосполучення.
Червона
квітка, жовте поле, морозний день
- Вони означають один чи багато?
- Утворимо так, щоб було багато.
Висновок
- Які питання ставимо, якщо прикметники виражають
ознаку одного предмета?
(Яка? Яке? Який?)
- А багатьох предметів? (Які?)
- З якими словами найчастіше зв’язані прикметники?
(З іменниками)
Зараз Зайчик хоче з нами відпочити.
Фізкультхвилинка
Слайд 10
Косооке зайченятко –
Довгі вушка, гарні лапки –
Повернулось вправо, вліво,
Головою покрутило.
Пострибало, потягнулось,
За морквинами
нагнулось.
Подивилося навколо
І тихесенько присіло.
3. Робота в
парах
- Наступна наша зустріч із Сірим
Вовком.
- Яке ж завдання він нам
приготував? (Відкриваю)Слайд 11
- Разом з вами це завдання буде виконувати і Вовк.
Побачимо, хто правильно виконає це завдання. Слайд 12
Виконав
Вовк .
Холодна зима.
Горобина червона.
Червоногрудий снігурик.
Снігурик поласувати.
Смачними ягодами.
Перевірка.
- Чи згодні ви із виконаним завданням Вовка?
- Що він виписав зайве?
- Чому ви так вважаєте ?
- Чому ви так вважаєте ?
4. Робота з підручником
- А зараз у нас відбудеться зустріч
із Ведмедиком.
- Яке завдання він нам приготував? Слайд
13
Вправа 335
- Прочитати текст.
Над дорогою
стоїть старий низький будинок. Вікна в ньому маленькі, темні. Біля будинку –
старий сад.
- Прочитайте друге завдання.
- Знайдемо слова назви ознак.
- Замінимо їх протилежними за значенням.
- Прочитайте утворений текст.
Над дорогою
стоїть новий високий будинок. Вікна в ньому великі, світлі. Біля будинку –
молодий сад.
- Запишіть змінений текст у зошити.
5. Робота в групах
- Остання зустріч – зустріч із Колобком.
- Що ж приготував нам Колобок? Слайд 14
(У кожної групи смужки із словами – назвами ознак)
І група - знайти слова, які відповідають на питання (який?)
ІІ група - знайти слова,
які відповідають на питання (яка?)
ІІІ група - знайти слова, які відповідають на
питання (яке?)
ІV група - знайти слова, які
відповідають на питання (які?)
Молодці! Справилися з усіма
завданнями.
- З якої казки наші герої? Слайд 15
ІV. Підсумок уроку. Оцінювання.
Інтерактивна вправа „Мікрофон з незавершеними реченнями”.
- Мені найбільше сподобалося на уроці …
- Ми завершили працювати із словами …
- Прикметники називають …
- Відповідають на питання …
- Найчастіше в реченні зв’язані з …
Слова – ознаки роблять нашу мову багатою, досконалою,
ніжною, ліричною. Допомагають точніше висловлювати свою думку.
V. Домашнє завдання
Вправа 338, ст.. 228
Немає коментарів:
Дописати коментар