Урок з літературного читання на тему:"Рідна домівка, рідна сім’я – тут виростає доля моя."


Тема: Рідна домівка, рідна сім’я – тут виростає доля моя. В.Гринько   «Сім». В.Сухомлинський «Тетянка усміхається»
Мета: удосконалювати навички виразного читання,продовжити роботу над     образними висловами,формувати оцінні судження, орієнтуватися в тексті твору; поповнювати словниковий запас учнів; розвивати уміння чітко визначати головну думку твору,зорову пам’ять, мислення, уяву, зв’язне мовлення, збагачувати активний  словник учнів; виховувати  любов і шану до батьків, доброзичливість, співчутливість.

Тип уроку : ознайомлення з новим матеріалом
Обладнання: роздатковий матеріал(тести), кросворд, піраміда слів, А4 з темою уроку, девіз уроку, ілюстрація сонця, хмарки і ластівки.
Хід уроку:
І .Організація класу  до уроку.
Доброго здоров’я всім
В добрий день і в добрий час
Рада всіх вітати вас.
А ми гостям усміхнемося,
побажаємо добра.
Добрий день! Добрий день!
Нашим гостям в нашій школі Добрий день!
- Діти, погляньте, будь ласка, на своє робоче місце, та приберіть усі  непотрібні речі.
Створення сприятливого психологічного комфорту  
- Я хочу, щоб цей урок ви провели з гарним настроєм і отримали масу задоволення.  Отож, подивіться на це сонечко, яке воно усміхнене. Я хочу, щоб у вас була така усмішка протягом цілого уроку.
 - А зараз, подивіться на хмаринку який у неї гарний настрій, я хочу ,щоб такий настрій вас супроводжував під час роботи зі мною.
- Тепер, погляньте на ластівку, мені хочеться, щоб ви почували себе легко, вільно на уроці, так як почуває себе птах, літаючи в чистому просторому небі .Отже, налаштувалися на роботу
ІІ. Актуалізація опорних знань,умінь  і навичок учнів.
 1.Перевірка домашнього завданння
1) Усне опитування за змістом матеріалу,вивченого на попередньому уроці.
- Який розділ ви почали вивчати на попередньому уроці?
(Рідна домівка, рідна сім’я-тут виростає доля моя)  
- З якими піснями  ви ознайомилися на минулому уроці?
(«Роде наш красний», «В цьому дворку,як у вінку»)
2) Тестове опитування
а) Інструктаж до проведення тестування
-У вас на партах картки з тестами, які допоможуть перевірити як ви засвоїли прочитані вами пісні («Роде наш красний», «В цьому дворку,як у вінку»)
 - Ваше завдання: дати відповіді на запитання, а саме кружечком обвести букву із правильною відповіддю.
б) Розв’язування учнями тестів.
- Отже діти,приступайте до роботи.
1.
- З якими піснями ви ознайомилися на попердньом уроці?
А)“Ой роде наш красний”, “Ой,у лузі червона калина”
Б) В цьому дворку,як у вінку”, “Ой роде наш красний”
2.
- Хто є автором пісні?
А)Варвара Гринько
Б) народ
3.
- До чого нас закликають у пісні “Ой роде наш красний” ?
А) Не цуратися свого роду
Б) Робити добрі діла
4.
- Що прославляється у творі “ В цьому дворку,як у вінку”?
А) господар
Б) дружна сім’я
5.
- З чим  художник порівняв дружну родину у пісні“ В цьому дворку,як у вінку”? А) з  дворком
 Б) з гарним сад
6.
- З якої пісні ці рядки:…?
У лузі калина,
У лузі червона
Хорошенько цвіте..
А) «В цьому дворку,як у вінку»
Б) «Роде наш красний»
Взаємоперевірка
-Обміняйтеся своїми листочками із сусідом по парті і зробіть взаємоперевірку.
2. Створення проблемної ситуації  
1.Розгадування кросворду.
-
Дітки,а зараз ми з вами розгадаємо кросворд
1. Донька моєї мами — то моя ... (сестра).
 2. Найбільше в нашій хаті свято, коли приходить з роботи ... (тато).
3. Своїх онуків розуму повчає старенький ... (дідусь).
4. Найбільше пестять та голублять своїх дітей ... (мами).
 5. Батькам на потіху росте здоровий розумний їхній ... (син).
6. Твою матусю донечкою кличе твоя ... (бабуся).
А тепер прочитайте слово у виділених клітинках зверху вниз (Родина)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
— Сьогодні на уроці ми продовжимо говорити і читати різні художні твори про родину, сім'ю Дітки, пропоную девізом  нашого сьогоднішнього уроку взяти слова В.О.Сухомлинського
Сім'я - це те первинне середовище, де людина повинна вчитися творити добро.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Вступна бесіда вчителя про ознаки лічилки.
- Дітки, а чи знаєте ви що таке лічилка?
Лічилка — невеликий віршований твір, звичайно дитячий, яким визначається роль і місце у колективній грі кожного учасника.
1. Робота над лічилкою Варвари Гринько «Сім». ст. 55
А)Дихальні вправи
 -Діти, давайте з вами проведемо дихальну вправу.
 -Як плаче немовля? (У-а)
-Як  мама колише дитину? (А-а)
-Як тато забиває цвях? (тук-тук)
-Як каже бабуся внукові-замазурі? (ай-яй-яй)
-Як сопе дідусь,коли заснув,читаючи газету? ( вдих-видих)
- Відкрийте свої підручники на сторінці 55
 – Послухайте лічилку і скажіть, чи є, на вашу думку, лад у цій сім’ї?
– Кого з членів сім’ї ви запам’ятали?
– Назвіть усіх членів сім’ї від найстаршого до наймолодшого.
– Розгляньте малюнок підручника. Хто тут є? Кого із сімейки на малюнку немає?
– У кого така ж сім’я?
– Як би ви розповідали лічилку про свою сім’ю?
– Відгадайте, про чию сім’ю моя лічилка.
Добра мама, і татусь
І така сестра як я
Отака у нас сім’я
(Шутенко)
Мама, бабуся і я
Це моя така сім»я (Курченко)
Мама, тато, дід, бабуся,
Старший братик, гарна я
Отака моя сім’я (Осокіна)
- А тепер давайте пограємо з вами у гру, яка називається «Бджілки»
(Всі учні читають напівголосно лічилку-кожен у своєму темпі).
-Діти,а які ви знаєте лічилки на українській мові?
 -Молодці.
Фізкультхвилинка
-Дітки, давайте з вами трішки відпочинемо.
2. Опрацювання оповідання «Тетянка усміхається»
-Трішки відпочили? Тепер знову приступаємо до роботи.
 -Прочитайте слова, які нам автор подає на сторінці 55.
- Звертаємо увагу на наголоси.
- Як ви розумієте значення слова «занепокоївся» ?
 1) Робота над заголовком твору
 -Прочитайте назву оповідання. Як ви вважаєте,про що розповідатиметься у цьому творі?
2) Читання твору вчителем або учнем
-Зверніть увагу, що автор підручника Оксана Савченко робить наголос у творі на зміну почуттів, тому я читаю твір, а вашим завданням буде дуже уважно слухати його і звернути увагу на зміну почуттів у творі. Вам зрозуміло, дітки?
 -Уважно прочитайте кінцівку оповідання від слів «Побіг Тимко в поле до тата..»
-Проаналізуйте, як у цій частині твору автор передав зміну почуттів.
 -Якими словами письменник передає стан тата спочатку?
 - Чому він був стурбований?
-Як змінився його настрій, коли Тимко повідомив йому радісну новину?
-Які слова нам допомогли зрозуміти, що настрій тата РІЗКО змінився. Зачитайте ці слова.
-Яка радісна подія сталася у родині Тимка?
-Як назвали Тимкову сестричку?
3) Словникова робота «Читання пірамідок»
-Дітки, давайте прочитаємо слова у піраміді. Спочатку мовчки, а потім –уголос. Але будьте дуже уважні, слова у лівій «пірамідці» прочитайте згори донизу швидко, весело, голосно; у правій-повільно, напівголосно з відповідною інтонацією.
Сміх
Жарт
Щаст
Радість
Чудово
Святково
Прекрасно
Захоплення
Задоволення
Занепокоєння
Стурбованість
Хвилювання
Співчуття
Тривога
 Паніка
Печаль
Жаль
Сум
-Хто піде до дошки і підкреслить ті, слова, які передають настрій, почуття героїв оповідання?
4) Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання.
-Діти, тепер давайте поговоримо про зміст твору.
 - Я вам буду задавати питання, а відповіді ви мені будете зачитувати реченнями з твору, домовились?
-Отож, починаємо.
 -Як мама турбується про маленьку донечку?
 -Як Тимко намагається привернути увагу сестрички?
-Хто першим побачив усмішку маляти?
 -Як Тимко відреагував на усмішку?
 -Що сказала мати?
 -Де працював батько?
 -Хто йому повідомив радісну новину?
-Який настрій після цього запанував у полі?
 -Молодці, діти. Ви добре впоралися із завданням.
V. Закріплення і систематизація вивченого матеріалу.
 1.Вправи на розвиток читацьких навичок:
1. Гра « Чи є в оповіданні такі речення? »
Пропоную вам пограти в гру, яка називається «Чи є в оповіданні такі речення?» Я вам зачитую речення, якщо воно є в оповідання ви піднімаєте праву руку, якщо ж ні-то кладете голівки на парту.
- Готові?
- У Василька велика радість (ні)
 - Є у нього сестричка Тетянка (так)
-Тимкові хочеться, щоб Таня подивилася на нього.(так)
-Тимко як тільки підходить до Тетянки вона плаче.(Ні)
- А тато овес сіє (ні)
 -Біжить Тимко, рукою махає.(так)
-Він усміхнувся, поцілував і обняв Тимка.(так)
 -Тимко як тільки підходить до Тетянки вона плаче.(Ні)
-У ту ж мить очі тата стали радісні (так)
-Молодці .Ви дуже уважні були.
 2. Гра «Юні дослідники»
 - Вам сподобалось грати?(Так).
 - Хочете ще?
- Тоді давайте зіграємо ще в одну гру, яка називатиметься «Юні дослідники» На виконання гри вам дається 2 хвилини.
 -Слухайте завдання: вам потрібно знайти у скількох реченнях ужито слово «усміхається». І зачитати ці речення.
....прочитай, скільки речень ти знайшов.
 -Ми всі речення знайшли?
 Чи може про якесь забули?
 VІ. Робота в групах.
а) Учням роздаються частини прислів’їв про сім’ю. Вони їх з’єднують.
1. На сонці тепло, а біля матері добре.
Який батько, такий син.
2. Який кущ, така й калина, яка мати така й дитина.
Птах радіє весні, 
а дитя матері.
3. Дитина плаче, а матері боляче.
Яблучко від яблуні  не далеко відкотиться.
4. Мати одною рукою б’є, а другою гладить.
Любов матері  і на відстані гріє.
VІІ. Підсумок уроку
 -Якою була тема нашого сьогоднішнього уроку?
 -Про що ми сьогодні з вами говорили?
-Який девіз нашого уроку сьогодні був?
-Що спільного між оповіданням В.Сухомлинського «Тетянка усміхається» та лічилкою Варвари Гринько «Сім» ?
-Які стосунки повинні панувати у сім’ї?
VІІІ. Інструктаж до домашнього завдання
 Читати і стисло переказувати оповідання
 ІХ. Оцінювання учнів.
-Гарно ви сьогодні працювали на уроці.
 Дякую вам за співпрацю



Немає коментарів:

Дописати коментар